Winnaar Museumeducatie Prijs 2020: het Sint-Maarten Debat

In een bomvol uitgelaten Archeon in Alphen aan den Rijn is vandaag tijdens de Museumkids Awards de winnaar van de Museumeducatie Prijs 2020 bekend gemaakt. Het beste educatieproject is het Sint-Maarten Debat van Museum Catharijneconvent in Utrecht en samenwerkingspartners!

De Museumeducatie Prijs is een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en is bedoeld om bijzondere, vernieuwende projecten met het museale veld te delen en navolging ervan te stimuleren. Museum Catharijneconvent en samenwerkingspartner CBS De Wegwijzer uit Zeist en anderen ontvangen de hoofdprijs van € 45.000,-. Deze geldprijs wordt gebruikt om het Sint-Maarten Debat verder te ontwikkelen en uit te breiden. De tweede prijs van € 5.000,- gaat naar het project Wie ben ik, wie was jij? van het Nationaal Archief in Den Haag in samenwerking met Basisschool De Ark uit Den Haag en anderen.

Sint-Maarten Debat
Het Sint-Maarten Debat is een debatwedstrijd voor de groepen 7 en 8 van het primair onderwijs. Velen kennen Sint-Maarten als het feest waar kinderen langs de deuren gaan om al zingend snoep op te halen. Minder bekend is dat de figuur Sint-Maarten een ridder was die veel aan naastenliefde heeft gedaan. Dit is dan ook het centrale thema tijdens het debat. Klassen van verschillende scholen gaan in debat over stellingen die te maken hebben met naastenliefde, pesten en discriminatie. Bekijk de video om een goed beeld van het project te krijgen.

Juryrapport
De twee finalisten hebben gemeenschappelijke sterke punten, namelijk: een bijzondere omgang met collectie, een wedstrijdelement zonder gigantische prijzen, goede overdraagbaarheid, mooie rol van begeleiders, maatschappelijke relevantie en zijn beide talige projecten. Doorslaggevend bij de uiteindelijke keuze voor het Sint-Maarten Debat is het grote plezier bij de kinderen, een grote en brede betrokkenheid bij het museumpersoneel en de hoge overdraagbaarheid.

De Museumvereniging
De Museumvereniging is opgetogen dat de minister van OCW een tweejaarlijkse prijs heeft ingesteld voor het beste samenwerkingsproject tussen musea en basisscholen. In musea komt onderwijs tot leven. Het zijn schatkamers, waar kinderen ontdekkend leren aan de hand van bijzondere voorwerpen en activiteiten. Met hun collecties sluiten musea aan bij alle vakken in het onderwijs. Daarbij levert museumeducatie een belangrijke bijdrage aan de cognitieve, creatieve en sociale ontwikkeling van kinderen, zoals het analytisch denkvermogen, het creatieve uitdrukkingsvermogen en het vermogen om oplossingsgericht te werken. 21-eeuwse vaardigheden, die kinderen nodig hebben in een snel veranderende samenleving.

Bekijk het gehele jurytraject hier.