Over de Museumeducatie Prijs

De samenleving verandert snel. Om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst, wordt van scholen verwacht dat ze behalve voor kennisontwikkeling en maatschappelijke vorming ook ruimte maken voor persoonlijke vorming. Musea kunnen met hun collecties aansluiten bij vrijwel alle leergebieden. Zoals natuur, geschiedenis, aardrijkskunde en techniek. De Museumvereniging, brancheorganisatie van de Nederlandse Musea, ziet musea als een belangrijke, informele leeromgeving. Waar kinderen kunnen leren door voorwerpen te zien en te voelen. Door verhalen te horen en er zelf mee aan de slag te gaan.

Beste voorbeelden samenwerking

De Museumeducatie Prijs richt de schijnwerpers op sterke voorbeelden van educatieve samenwerking tussen musea en scholen. Musea bieden een rijke, verrassende en inspirerende omgeving om te leren. Musea kunnen scholen daardoor helpen bij het creëren van een samenhangend onderwijsaanbod. Kortom, musea en scholen staan samen voor de mooie uitdaging om hoogwaardige educatieprojecten te blijven ontwikkelen.

Eerste twee edities een succes

De Museumvereniging is blij dat de minister van OCW in 2015 een prijs heeft ingesteld voor het beste samenwerkingsproject tussen scholen en musea. De winnaar van de eerste editie, het Kröller Müller museum, heeft het prijzengeld gebruikt om hun project ‘De digitale scheurkalender’ te verspreiden onder scholen in Nederland, België en Denemarken. Waarmee direct werd aangetoond dat de Museumeducatie Prijs de samenwerking tussen scholen en musea daadwerkelijk bevordert. De tweede Museumeducatie Prijs vond plaats in 2017. Tijdens deze editie is gekozen om het prijzengeld op te delen. De prijs voor het beste lopende museumeducatieproject ging naar het Verwonderpaspoort dat Naturalis Biodiversity Center en basisschool Woutertje Pieterse ontwikkelden met ruim 50 partners uit Leiden. Nieuw was de prijs voor het beste projectplan. Die prijs ging naar ‘Kijk ze Kijken’ van Kunsthal Rotterdam, Stichting Laurens en Stichting Boor.

Dit jaar weer één prijs

In 2019 kiezen we er weer voor om één prijs uit te rijken, namelijk de Museumeducatie Prijs voor het beste project.  Zowel kortlopende als langlopende projecten kunnen zich aanmelden. De hoofdprijs is een geldbedrag van € 45.000. Ook is er weer prijzengeld aan de tweede plaats gekoppeld en krijgen de overige vier genomineerden een vergoeding.

Spannend, welk project wint dit jaar de Museumeducatie Prijs met als hoofdprijs € 45.000?